
Let's catch up: Mirjam Zwetsloot [F 1996]
Ze kreeg in het begin van haar carriere het advies haar loopbaan zelf in handen te nemen. En dat heeft ze ook gedaan: 'Ik heb geleerd dat je altijd zelf een keuze kunt maken om iets anders te doen of te leren, èn dat je er vervolgens zelf verantwoordelijk voor bent dat het gebeurt.' En nu voelt Mirjam Zwetsloot [F 1996] zich helemaal thuis in de uitgeverswereld.
Hoe ben je bij je eerste baan terechtgekomen?
'Toen ik afstudeerde wilde ik graag commerciële werkervaring opdoen in het bedrijfsleven. Ik ben bij Randstad gaan werken als intercedent op een horeca-unit. Ik vond het zo leuk en leerzaam dat ik er langer ben gebleven dan ik van plan was, in verschillende functies.'
Hoe ben je in je huidige functie terechtgekomen?
'Toen ik de marketingafdeling had opgezet bij een juridisch adviesbureau, miste ik de uitgeverswereld, waar ik 8 jaar in gewerkt had. Ik miste vooral het met een groep collega’s werken aan een tastbaar product, en in de uitgeverswereld hadden we elke week een nieuw tijdschrift in handen. Ook wilde ik voor een klein bedrijf werken, liefst dat iets goeds doet voor de maatschappij. Toen ben ik bij het Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde terechtgekomen, een medisch vakblad/platform met als missie het bevorderen van de geneeskunde, zonder winstoogmerk. Een organisatie met veel collega’s met medische achtergrond en weinig inbreng vanuit een dienstverlenende en commerciële invalshoek.
De rode draad in mijn loopbaan is een mix van marketing en mensen (als belangrijkste asset van een bedrijf) en dat in business-to-business georiënteerde bedrijven. Ik vind het dan ook heel leuk dat ik sinds een aantal jaren ook voor de HR-kant verantwoordelijk ben en mij daarin verder heb kunnen ontwikkelen. Ik vind het belangrijk om te blijven leren en ontdekken waar ik energie van krijg. Dat heeft ertoe geleid dat ik nu ook professioneel coach ben, wat ik geweldig vind om te doen.
Ik vind veel dingen leuk en hou van afwisselend werk. Zo kan ik zowel mijn creativiteit kwijt als mijn ‘regel’ kwaliteiten, maar ook aandacht besteden aan onderzoek en analyse. Eén van mijn zoons vroeg me eens: ‘er zijn zóveel beroepen, hoe kan ik daar ooit uit kiezen?!’ Mijn antwoord was: je hoeft niet te kiezen! Ik heb eigenlijk nooit echt gekozen. Ik kijk naar wat ik zou willen, hoe ik daar meer mee bezig kan zijn en of een werkgever past bij mijn drijfveren. Je kunt altijd nieuwe keuzes maken, een andere richting inslaan.'
Wat was je grootste uitdaging tot nu toe?
'Mijn grootste uitdaging was als accountmanager bij VNU mijn sales-targets halen, veel ‘koud bellen’ en ‘canvassen’. Dat klinkt misschien niet als een grote uitdaging, maar daar lag niet mijn kracht en ik heb mezelf gedwongen om mijn sales-kwaliteiten te ontwikkelen en daar zelfvertrouwen in op te bouwen. Er werden veel en vaak trainingen gegeven waardoor ik anders leerde kijken naar sales-kwaliteiten. Als er een grote man binnenkomt, ben je daardoor geïmponeerd. Als niet zo grote vrouw kom je minder bedreigend over en dat kun je juíst inzetten in onderhandelingen. Daar heb ik veel aan gehad.
Verder was het een grote uitdaging bij het NTVG de transitie te begeleiden van een weekblad (sinds 1856) naar een maandblad per januari 2024. Dat was zowel op marketing als personeelsvlak een enorme klus.'
Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?
'Bij Randstad werd veel gereflecteerd op verschillende manieren. Daar kreeg ik het advies mijn loopbaan zelf in handen te nemen. Ik heb geleerd dat je altijd zelf een keuze kunt maken om iets anders te doen of te leren, èn dat je er vervolgens zelf verantwoordelijk voor bent dat het gebeurt. Niemand anders gaat jouw ontwikkeling regelen. Toen ik een opleiding wilde doen die mijn werkgever niet steunde, heb ik het gewoon zelf betaald.
Bij Randstad was het mantra: ‘doe wat je zegt en zeg wat je doet’. Klinkt als een open deur, maar veel mensen doen dat niet en het werkt altijd. Je kunt een klant beter vertellen dat iets nog niet is gelukt, dan helemaal niks laten horen.'
Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd op de HMSM?
'Op de HMSM is het belangrijkste dat ik heb geleerd om op een harmonieuze manier samen te werken en een resultaat te behalen. Het lijkt heel vanzelfsprekend, maar dat blijkt in de praktijk helemaal niet zo te zijn. Net als het centraal stellen van de gast of klant, dat is ook voor veel bedrijven en hun medewerkers in de praktijk heel lastig. Vandaar dat er altijd werk is voor hotello’s!'
Hoe is je connectie met andere alumni?
'Ik heb nog veel vrienden uit de hotelschooltijd, ik ben ook getrouwd met een hotello en die vriendschappen en connecties zijn voor het leven, een heel waardevol netwerk. Als het kan probeer ik zakelijk ook samen te werken of connecties verder te helpen. Andere vrienden zijn weleens verbaasd, want overal waar ik kom, kom ik wel bekenden tegen. Als lid van Chouette heb ik een levendig lijntje met Maastricht; een groep geweldige vrouwen die er staat voor elkaar en elkaar verder helpt waar mogelijk geeft heel veel positieve energie!'
Wat is je beste herinnering aan je studie op de HMSM?
'Het was een geweldige tijd met vele mooie herinneringen, één van de hoogtepunten was wel de Wijnreis.'
Kom je nog wel eens terug in Maastricht?
'Achteraf realiseer ik me wat een voorrecht het is geweest om aan de HMSM te studeren en wat het mij gebracht heeft. Ik koos voor Hotelschool nadat ik mij na een jaar aan de UvA realiseerde dat Europese Studies veel te vaag was voor mij en te weinig praktijkgericht. Gelukkig heb ik die switch toen kunnen maken. Ik kom nog graag terug naar Maastricht, het blijft een bijzondere plek. Afgelopen januari was ik bij de Ouwe Lullen baravond voor de lichtingen tussen ’85 en ’91. Het leek of de tijd had stilgestaan!'
Wil je jouw verhaal ook delen? Stuur een e-mail naar [email protected].
